نوشته ها یا برگه ها در وردپرس

برگه ها یا نوشته ها در وردپرس: کدام بهتر است؟
چکیده :
نوشته ها و برگه ها دو تا منو برای انتشار پست توی وردپرس هست . حالا انتخاب گاهی کار راحتیه بینش چون میشه گفت نوشته ها دسته بندی میشن اما برگه ها نمیشن حالا اینکه هر کدوم تو کدوم دسته قراره قرار بگیرن خب تا یک حدی مشخصه اما گاهی برای بعضی منو ها مثل خدمات یکم این موضوع دچار چالش میشه. تو این پس میخواهیم مزایا و معایب شون رو بررسی کنیم ببینیم کدوم بهتره که اجرا بشه یا تصمیم بگیرید که اصلا کدوم بهتره انتخاب بشه.

فهرست مطالب

به اشتراک بگذارید...

از سال 2003 تا الان سایت های زیادی با وردپرس طراحی شدن و میشه گفت این میلیون ها شخصی که از پلتفرم وردپرس دارن استفاده میکنن باعث شده یک پلتفرم جهانی باشه و مورد استقبال خیلی ها قرار بگیره . این رقم تعداد وب سایت هایی که با وردپرس ساخته شدن یک چیزی حدود 37 درصد از کل یک میلیون سایت در رتبه های اول رو تشکیل میده. حالا بعد از انتخاب این پلتفرم محتوا رو چطوری نمایش بدیم؟ تو نوشته ها یا برگه ها در وردپرس؟

کم هزینه ترین بودن نوع ساخت سایت و خرید هاست ، نصب آسان و منعطف ، ساخت هر نوع سایتی با هر نوع سایزی از نظر محصول و خدمات و … از شخصی و شرکتی تا بزرگترین فروشگاه های اینترنتی ، از سری کمترین مزایای ساخت یک سایت با وردپرس هست.

پس تا این جا انتخاب وردپرس و چرایی استفاده از وردپرس جای بحثی نداره اما من که تا الان سایت های زیادی با وردپرس ساختم یکی از بزرگترین چالش ها برای ما این بوده که انتخاب کنیم خدمات و مطالب رو تو کدوم دسته قرار بدیم : نوشته ها یا برگه ها در وردپرس؟

پیش از پاسخ به این سوال یک مروری به هر دو سبک محتوایی داشته باشیم.

برگه ها در وردپرس

برگه ها در وردپرس بیشتر برای محتوای اصلی و صفحات مهم و سطح اول از نظر محتوایی در نظر گرفته میشوند ، مثل صفحه اصلی ، صفحه لیست خدمات ، درباره شرکت ، تماس یا ارتباط با ما .

صفحاتی که نیاز هست اطلاعات و محتوایی به آن متصل شود و در واقع یک نود اصلی یا parent (والد) سایر صفحات به حساب بیاد و سایر محتوا از جمله صفحات داخلی ، مقالات ، توضیحات جانبی به آن لینک میشن و داخلش قرار میگیرند.

عموما برگه ها نمیتونن دسته بندی ، نویسنده ، تگ یا برچسب داشته باشند. البته امکان این وجود داره که کدنویس شما اینو بهش اضافه کنه اما منطقی نیست چون اگر نیاز به دسته بندی دارید بهتره از نوشته ها استفاده کنید که قابلیت قرار گرفتن در خوراک Rss و نمایش در سایر سایت ها رو هم داره.

البته این مورد هم حتما در نظر بگیرید منظور از نود والد / فرزندی صرفا لینک های داخل هر برگه نیست . ما تو برگه ها در وردپرس میتونیم یک برگه بسازیم و به عنوان والد در نظر بگیریم مثلا خدمات بعد برگه دوم که میسازیم در ستون سمت چپ ( در زبان فارسی) دسته والد را خدمات انتخاب کنیم (برای مثال خدمات بود میتونه هر چیزی باشه) بعد در آدرس دهی این برگه دوم برگه اول هم درج میشود. این امکان در نوشته های وردپرس نیست.

نوشته ها در وردپرس

پست ها یا همان نوشته ها در وردپرس با یک ساختاری برای وبلاگ نویسان در نظر گرفته شده بود. به این صورت که بر اساس دسته تعریف شوند مثل اخبار که بر همان اساس اخبار مرتبط (هم از نظر دسته بندی هم کلمه کلیدی) قابل ردیابی باشند و در کنار هر پست یا خبر یا مقاله ، سایر مقالات مرتبط هم نمایش داده بشه. این دسته بندی میتونه بر اساس زمان هم بایگانی بشه (یعنی پست هایی که در یک ماه یا سال منتشر شده هم نمایش بده).

پست ها رو میشه بر اساس یک فید هم نمایش داد یعنی براش یک فید بسازید و درون یک سایت دیگه از خودتون یا دیگران انتشار بدید.

برای مثال گاهی سایت اصلی پنلش با بخش وبلاگی که شامل اخبار و آموزش و مقالات هست متفاوته اما این مقالات که یک دسته بندی دارن میخوان داخل سایت اصلی هم نشون بده . این امکان در وردپرس هست که هم فید بسازید و هم در سایت جدید اون فید رو نشون بدید و مثلا بگید که  10 تا از آخرین مقالات فلان دسته یا نویسنده یا زمان یا برچسب یا … نمایش بده. برای آشنایی بیشتر با این خوراک Rss در وردپرس این نوشته رو هم میتونید بخونید.

بزرگترین مزیت نوشته ها نسبت به برگه ها در وردپرس قابلیت تعیین پیوندهای یکتا در URL ها هست. یعنی نویسنده میتواند آدرس ها را بر اساس ساختار متناسب با سئو تنظیم کند .

یک نکته حیاتی برای محتوا : اینه که یادتون باشه چه محتوای شما در برگه باشد چه در نوشته ها هر دو برای کاربران و موتورهای جستجو ساخته میشوند و از آن جایی که ساختار محتوا توسط صاحب وب سایت یا کدنویس تعیین میشود و قابل تنظیم است باید دارای ساختار متناسب باشد و نکته مهم اینکه نباید اصلا یک ساختار برای هر دو استفاده شود . این یک ایده بسیار خطرناک است چرا که خزنده ها در رتبه بندی به صفحات شما دچار مشکل میشن و رتبه خوبی دریافت نمیکنید.

نکته تکمیلی برای برگه ها یا نوشته ها در وردپرس ؟

در گذشته من اصطلاحا صفحات سبز یا همان صفحات اصلی مثل درباره و تماس و .. را توصیه میکردم در برگه ها بسازیم. و صفحاتی که دسته بندی یا آرشیو بندی هستند مثل مقالات و اخبار در برگه ها قرار دهیم . اما در این مورد تجدید نظر کردم . چرا؟

چون اخیرا که به محتوای سایت هایی که در دست داشتم دقت کردم ساختار تو در تو بسیار پیچیده و اشتباهی را داشته اند.

بر همین اساس من معماری چیدن محتوا را به دو دسته تقسیم میکنم :

  • اگر محتوای پیج شما فقط به ریشه اصلی برمیگرده یعنی مثل خدمات همگی به صفحه خدمات بعد به صفحه اصلی برمیگرده و جنبه آموزش یا مقالات و وبلاگی نداره (بیشتر در دسته شخصی یا شرکتی جهت معرفی) برمیگرده بهتره کل برگه ها یا حداقل قسمت بیشتری از آنها در برگه ها ساخته بشه و از ساختار والد/فرزندی که در قسمت برگه ها در وردپرس گفته شد استفاده بشه.
  • حالت دوم اگر که محتوای آموزشی شما بیشتر هست و جنبه وبلاگی قراره داشته باشه بهتر اینه که از نوشته ها استفاده بشه (غیر از سه صفحه تماس با ما و صفحه اصلی و درباره. در این حالت دوم فید هم ایجاد میشود. ساختار محتوایی بر اساس دسته بندی قابل ردیابی توسط خزنده های گوگل هم هست (یعنی هر مقاله که رتبه بگیره مقالات مشابه آن هم رتبه میگیرند بر اساس هر دسته ای که قرار دارند.)

از منظر سئو چیدمان محتوا در بک اند (قسمت مدیریتی وردپرس) اهمیت چندانی ندارد. این برای خزنده ها اینکه محتوای شما تا چه حد توسط کاربران راحت و خوانا در دسترس قرار میگیرد مهم هست .

آیا باید همه ساختار محتوایی رو تغییر بدم تو سایتم و مجدد ریشه یابی کنم؟

همانطور که در بالا هم بهش اشاره کردم نه نیازی نیست شما محتواتونو تغییر بدین مجدد این ساختار بیان شده فقط یک پیشنهاد هست و باید تست کنید برای کسب و کار و سایت خودتون که کدوم بهتر جواب میده. حالا اینکه چطوری میتونید ریشه یابی کنید از ابزارهایی مثل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس میتونید کمک بگیرید.

یک راه حل بهتر هم که قبل از ساخت سایت میتونید ببینید که بهتره و کدوم راه حل در انتخاب برگه ها یا نوشته ها در وردپرس برای کسب و کار شما اختصاصا بهتره اینه که : سایت و محتوای همکاران یا رقبای خودتون رو ارزیابی کنید.

 

 

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی ها
آخرین محصولات

عضویت در خبرنامه

از آخرین اخبار و تخفیف های ما زودتر از هم باخبر شوید..

مطالب مرتبط