فید یا خوراک rss در وردپرس
چکیده :
همونطور که میدونید وبسایت ها در واقع پایگاه های اینترنتی هستن که معرف محصولات و هویت خود شما هستن. پس برای رشد این پایگاه باید از هر نوع ابزار مفیدی که میتونه کمک کنه استفاده کنید.تو این مقاله میخواهیم بگیم دقیقا این خوراک rss در وردپرس چی هست و مزیت هاش چیا هست و اصلا چطوری میتونه به رشد سایت ما کمک بکنه.

فهرست مطالب

به اشتراک بگذارید...

تا به حال به نماد نارنجی در کنار شبکه های اجتماعی یا در هدر و فوتر سایت ها برخورد کرده اید؟ یا اسم خوراک rss در وردپرس به گوش شما خورده؟

شاید براتون سوال پیش بیاد که اصلا این نماد چی هست و محتوایی که داخلش داره نشون میده به چه درد میخوره و اگر از این سوالات تو ذهن شما هست خواندن این مقاله رو به شما پیشنهاد میدم.

خوراک یا فید  rss چیست؟

RSS یک نوع فید وب هست که به کاربران و اپلیکیشن ها این اجازه رو میده به آخرین آپدیت های یک وب سایت دسترسی داشته باشند. در واقع این RSS مخفف rich site summary به معنای خلاصه کاملی از سایت می باشد.

خوراک rss یکی از این ابزارهای مفید برای رشد سایت وردپرسی است. خود شما یا کاربران وب سایت شما میتونن از این ابزار برای بررسی و در جریان قرار گرفتن کل محتوای جدید شما یا چند سایت به طور همزمان دسترسی داشته باشند.

در گذشته کاربران باید وب سایت شما در بخش بوک مارک مرورگر ذخیره میکردند و هر روز یا هر تایمی سایت را برای دیدن محتوای جدید آن وب سایت به آدرس اینترنتی سایت سر میزدند اما امروزه دیگه نیاز به این کار نیست و ابزارهایی وجود داره که با استفاده از این خوراک میتونند هر زمان که سایت مورد علاقه به روز شد آن محتوا را ببینند یا در ایمیل خود یا در افزونه های موجود و مختص این موضوع آن را بخوانند و نیاز به چک کردن هر روزه آن سایت ندارد.

فید RSS چطور کار میکند؟

خوراک rss در واقع یک ساختار از xml متن کامل یا بخشی از مطالب ، عنوان ، تاریخ ، نویسنده ، دسته بندی و… وب سایت شماست. هر زمان که یک پست در وب سایت ساخته میشود فید شما به صورت خودکار بخشهای مربوطه را به لیست خود در داکیومنت xml اضافه میکند.

این فید rss در وب سایت های اختصاصی باید ساخته بشه ولی در وب سایت های وردپرسی به صورت دیفالت و پیش فرض وجود دارد و هر سایتی که وردپرسی باشه حتما این فید برای آن ساخته شده است و قابل استفاده است. مگر اینکه کدنویس یا مدیر سایت ترجیح دهند که این حالت در وب سایت غیر فعال بشه و دستی آنرا غیر فعال کنند. برای غیر فعال سازی میتوانید مقاله غیر فعال سازی rss در وردپرس  را مطالعه کنید.

مزیت های خوراک Rss چی هست؟

استفاده آسانتر از سایت برای کاربران

یکی از مهترین نکات تجربه کاربری در وب سایت های ایجاد راحتی برای کاربران است . یعنی افزایش حداکثری ساده سازی و افزایش امکانات برای راحتی کاربر چرا که موتورهای جستجو اولین اولویت را به کاربران خود میدهند تا سایت را بتوانند استفاده کنند. آر اس اس استفاده کاربران از وب سایت شما را آسان میکند. با این قابلیت rss کاربران شما میتوانند آپدیت های سایت شما را در هر اپلیکیشن یا دستکاپ یا حتی مرورگر خود در لحظه انتشار یا اولین فرصت مشاهده کنند و به وبسایت شما سر بزنند.

کاربران خیل مواقع تمایل دارند محتوای سایت ها را در شبکه های اجتماعی منتشر کنند ، با Rss فید یا IFTTT

افزایش بازدید وب سایت

نکته حائز اهمیت بعدی اینه که حافظه ذهن یک انسان چقدر میتونه یاری کنه و کاربر شما بتونه آدرس دامین شما رو حفظ بکنه و هر زمان به مطالب شما احتیاج داشت به وبسایت مراجعه کنه؟

پس از این خوراک میتونه یکی از راه ها افزایش بازدید شما باشه .

نمایش آفلاین محتوا

محتوای شما توسط اپلیکیشن ها یا نرم افزارهای دستکاپی مخصوص نمایش rss برای نمایش آفلاین قابل استفاده میشوند. به این صورت که اپلیکیشن یا نرم افزار یکبار به اینترنت وصل میشه و محتوای شما و سایر سایت های عضو شده آپدیت میشن بعد هر زمان کاربر به آن سر بزند چه اینترنت داشته باشه چه نداشته باشه میتواند محتوا را مشاهده کند.

انتشار محتوای صوتی به صورت پادکست

یکی از روش های بازاریابی در اینترنت ساخت پادکست هست. اگر بخواهین یک لیست از پادکست بسازید و در اپلیکیشن های پادکست منتشر کنید میتوانید یکی از سرویس های انتشار پادکست بسازید و یک فید دریافت کنید یا در وب سایت خود همین فید یا خوراک rss  که همان فایل xml لیست پادکست ها را بسازید و در همه سرویس های پادسکت مثل  :castbox ، spotiry ، google podcast , apple podcast … انتشار دهید.

نحوه استفاده از فیدخوان Rss

شما میتونید فیدها را با استفاده از ابزارهایی به اسم فیدخوان ، مطالب سایت های مورد علاقه خود را به صورت یکجا مطالعه کنید. ابزارهای رایگان بسیاری برای این کار وجود دارند. چند نمونه را در لیست زیر معرفی میکنیم. (داخل پرانتز های پتلفرم های قابل استفاده هر کدام درج شده اند.)

  • Feedly  ( وب ، افزونه های مرورگر ، ios ، اندروید )
  • Innoreader ( اندروید ، ios ، وب)
  • The Old Reader  ( وب ، Mac ، ios ، اندروید و ویندوز)
  • Bloglovin ( اندروید ، ios ، وب)

پیشنهاد ما گزینه اول یا همان feedly هست تقریبا جزو پرطرفدارترین سرویس ها می باشد.

استفاده از Rss در وردپرس

به عنوان کاربر وردپرس ، وب سایت شما فید های  Rss را به صورت پیش فرض دارد و نیاز به فعال سازی اولیه ندارید تنها کافیست که /feed/ را به آخر دامنه خود اضافه کنید. مثلا :

https://avatheme.com/feed/

(یادتون نشه به جای دامنه avatheme.com نام دامنه خود را جایگذاری کنید)

قبل اینکه بریم به سراغ اینکه اصلا چطوری استفاده میشه و کجا کاربرد داره اگر آدرس بالا در مرورگر وارد کنید یک فایل مرورگر شما دانلود میکنه این فایل دقیقا همه مطالب وب سایت به صورت xml هست.

اگر این فایل xml داخل یک ویرایش گر متنی باز کنید میبینید که همه مطالب سایت داخلش نمایش داده میشه. اما در زمان استفاده به هیچ وجه نگرانش نباشید لینک را به فیدخوان بدید براتون نمایش میده.

سه روش استفاده از فید ها وجود داره:

  • استفاده از فید rss برای ساخت لیست ایمیل

یک لیست از افرادی که وارد سایت شما میشن جزو مشترکان وب سایت خود عضو کنید، و جدید ترین مطالب را برای آنها ارسال کنید.

  • استفاده از فید rss برای رشد شبکه اجتماعی

از فیدها میتوانید در شبکه های اجتماعی استفاده کنید. برای اینکار میتوانید از افزونه های وردپرسی مخصوص این کار استفاده کنید. برای مثال افزونه rss feeds with ifttt که به صورت اتوماتیک پست ها را برای شبکه های اجتماعی ارسال میکند با اینکار بازدید وب سایت شما بیشتر خواهد شد.

  • استفاده از فیدخوان در وب سایتها

در بخش ابزارک ها ، البته اگر قالب شما دارای سایدبار یا بخش های ویجتایز باشد میتوانید از این فیدها به عنوان آخرین مطالب یا مطالب مرتبط یا … محتوا را در سایت نمایش دهید.

شخصی سازی فید rss

هر دسته بندیها و یا زیر دسته ها ، آرشیو و یا برچسب ها در وردپرس هر کدام که دارای یک صفحه هستند و آخرین مطالب آن دسته قابل نمایش هستند را میتوانید به عنوان فید استفاده کنید و آخرین مطالب هر کدام را نمایش دهید . برای استفاده فقط کافیست به آخر آن لینک /feed/ یا  /rss/ اضافه کنید تا تمامی محتوای آن برای شما نمایش داده بشه . (منظور برای استفاده از اپلیکیشن ها یا افزونه های مروگر یا … که در بالا بهشون اشاره شد می باشد.)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی ها
آخرین محصولات

عضویت در خبرنامه

از آخرین اخبار و تخفیف های ما زودتر از هم باخبر شوید..

مطالب مرتبط